Objekter i Java
- Et objekt er en ting, du kan beskrive med egenskaber (felter/attributter) og handlinger (metoder).
- En klasse er en “opskrift” på objekter – når du opretter et objekt, laver du en “kopi” ud fra opskriften.
👉 Eksempel:
- Klasse:
Film(opskriften) - Objekt: En bestemt film som “Inception” eller “Frozen”
public class Film {
// Felter (egenskaber)
private String titel;
private int år;
private double rating;
// Constructor (bruges til at oprette objekter)
public Film(String titel, int år, double rating) {
this.titel = titel;
this.år = år;
this.rating = rating;
}
// Gettere (læse værdier)
public String getTitel() {
return titel;
}
public int getÅr() {
return år;
}
public double getRating() {
return rating;
}
// Settere (ændre værdier)
public void setRating(double rating) {
this.rating = rating;
}
// toString (udskrift af objektet)
@Override
public String toString() {
return "Film: " + titel + " (" + år + "), rating: " + rating;
}
}
public class Skuespiller {
private String navn;
private int fødselsår;
public Skuespiller(String navn, int fødselsår) {
this.navn = navn;
this.fødselsår = fødselsår;
}
public String getNavn() {
return navn;
}
public int getFødselsår() {
return fødselsår;
}
@Override
public String toString() {
return "Skuespiller: " + navn + " (født " + fødselsår + ")";
}
}
public class Main {
public static void main(String[] args) {
// Opret film
Film f1 = new Film("Inception", 2010, 8.8);
Film f2 = new Film("Frozen", 2013, 7.5);
// Opret skuespiller
Skuespiller s1 = new Skuespiller("Leonardo DiCaprio", 1974);
// Brug gettere
System.out.println(f1.getTitel() + " har rating " + f1.getRating());
// Brug settere
f2.setRating(8.0);
// Brug toString
System.out.println(f1);
System.out.println(f2);
System.out.println(s1);
}
}
Output:
Inception har rating 8.8
Film: Inception (2010), rating: 8.8
Film: Frozen (2013), rating: 8.0
Skuespiller: Leonardo DiCaprio (født 1974)
- Klasse = opskrift
- Objekt = kopi med rigtige data
- Felter = egenskaber (titel, år, rating …)
- Metoder = handlinger (gettere, settere, toString …)
- Constructor = bruges når man opretter et objekt